Sport

Zidane calon terbaik ganti Klopp?

Juergen Klopp (kiri) dan Zinedine Zidane. - Foto AFP

Juergen Klopp (kiri) dan Zinedine Zidane. – Foto AFP

LONDON: Prestasi Liverpool semakin buruk dengan pengendalinya Juergen Klopp kini seolah-olah bingung dan tidak tahu lagi bagaimana untuk memulihkan pasukannya yang terkulai di tangga ke-10 Liga Perdana Inggeris (EPL).

Kekalahan 3-0 di tangan Wolverhampton kelmarin juga dilihat bagaikan ‘peringatan terakhir’ buat pengurus berusia 55 tahun dari Jerman itu kerana jika beliau berada di kelab lain, beliau mungkin sudah duduk dalam penerbangan pulang ke tanah airnya selepas dipecat.

Liverpool menjadi mangsa permainan kemas Wolves di Molineux apabila dikuasai di segenap penjuru padang dengan harapan mereka untuk bersaing dalam Liga Juara-Juara musim depan kelihatan seperti satu angan-angan yang tidak mampu menjadi kenyataan kali ini.

Tidak hairan Klopp, yang meninggalkan bilik sidang akhbar di Molineux apabila enggan melayan soalan wartawan selepas perlawanan itu, sekali lagi menjadi tumpuan terutama mengenai masa depannya di Anfield.

Beberapa akhbar Britain kembali mempersoalkan masa depannya dan mendedahkan calon yang boleh menggantikannya bagi menyelamatkan The Reds, naib juara EPL musim lalu di belakang Manchester City, daripada musim yang hambar dan memalukan.

Memang benar Klopp berhak mendapat pujian hasil kerja keras dilakukannya di Liverpool dengan tujuh kejuaraan utama sejak memegang tampuk pengurusan di Anfield pada 2015 termasuk trofi Liga Juara-Juara 2019 dan EPL pada 2020.

Beliau antara pengurus terbaik dalam sejarah kelab itu malah tidak keterlaluan jika dikatakan antara yang terbaik di dunia selepas turut berjaya melakar banyak kejayaan membanggakan bersama kelab Jerman, Borussia Dortmund.

Namun ketika Klopp kelihatan buntu dengan apa yang berlaku dalam kalangan anak buahnya, pengulas mula memperkatakan mengenai Mauricio Pochettino dan Thomas Tuchel, yang tampil berpotensi untuk menggantikannya. Kedua-duanya bertaraf penganggur ketika ini selepas meninggalkan Paris Saint-Germain dan Chelsea tahun lalu.

Luis Enrique seorang lagi calon dengan bekas pemain Sepanyol itu sebelum ini memenangi hampir semua kejuaraan di Barcelona dan dalam pada masa sama, pasukannya memperagakan permainan bola sepak yang memukau.

Akhir sekali, Zinedine Zidane mungkin boleh berada dalam senarai teratas selepas kejayaannya mengemudi Real Madrid menjuarai Liga Juara-Juara tiga kali berturut-turut antara tahun 2014 dan 2016.

Zidane pernah dikaitkan dengan Liverpool beberapa kali sebelum ini tetapi pemilik kelab Fenway Sports Group (FSG) tetap menaruh harapan terhadap Klopp yang masih mempunyai baki kontrak di Anfield hingga musim panas 2026.

Akhbar Britain juga menyatakan beberapa alasan kenapa Klopp patut kekal di Anfield.

Pertamanya, FSG mahu menjual kelab itu dalam masa terdekat dan ada kemungkinan pemilik baharu mempunyai lebih banyak dana untuk dibelanjakan berbanding era FSG sekali gus membolehkan Klopp membeli beberapa pemain terbaik bagi mengukuhkan skuadnya.

Keduanya, walaupun beberapa pengurus ternama boleh diambil menggantikannya, adakah mereka jelas lebih bagus daripada Klopp?

Rekodnya di kelab itu perlu dipertimbangkan juga. Liverpool sudah menang hampir setiap kejuaraan utama di bawah kendaliannya termasuk trofi EPL yang amat mereka idam-idamkan pada 2020.

Source: bharian.com.my

Related Posts

‘I played against Jack Nicklaus – this is what I think about Tiger Woods GOAT debate’

Jack Nicklaus and Tiger Woods are two of the all-time greats, but who boasts the better career? Jack Nicklaus and Tiger Woods at the 150th Open Championship. (Image:…

Rory McIlroy provides damning stance of LIV Golf and PGA Tour stars over merger

A report earlier this week claimed that PGA Tour players were demanding that LIV Golf members handed the money they had earned from the Saudi league back in…

Tiger Woods labelled ‘petty, vindictive and greedy’ over latest PGA Tour rumour

PGA Tour golfers Tiger Woods and Patrick Cantlay were labelled ‘petty, vindictive and greedy’ over the latest rumour surrounding the LIV Golf League. Prominent golf journalist Alan Shipnuck…

Despite Tiger Woods & Co’s ‘Vindictive’ Actions, Bryson DeChambeau Proves He’s the Bigger Person With PGA of America Gesture

On September 17, the PGA of America made a statement ahead of the Presidents Cup. Despite LIV Golfers already being allowed to compete at the Ryder Cup and…

One Burning LIV Golf Question Plagues Fans Despite Big Ryder Cup Announcement

One Burning LIV Golf Question Plagues Fans Despite Big Ryder Cup Announcement: ‘Were They Not Eligible Before?’ There has been no update on the PIF merger so far….

‘Insane’ Tiger Woods Accusation From Open Championship Commentator Leaves Fans Demanding Punishment

Tiger Woods has been a major talking point ahead of the 2024 Open Championship at Royal Troon, with former pros and pundits alike questioning the 48 year old’s…