Sport

‘Kami tidak faham antara satu sama lain’ – Darwin Nunez membuka permulaan ‘sukar’ di Liverpool, nasihat daripada Jurgen Klopp dan harapannya untuk ‘meletup’ seperti Luis Suarez

Darwin Nunez yakin dia akan ‘meletup’ ke tempat kejadian di Liverpool, sama seperti wiranya Luis Suarez, selepas permulaan hidup yang ‘sukar’ di Anfield.

Penyerang itu telah membuka diri pada tujuh bulan pertamanya sebagai pemain Merah dan keinginannya untuk berjaya, serta cabaran halangan bahasa dan rakan sepasukan yang dia telah bersandar untuk mendapatkan nasihat… dan terjemahan.

Nunez mempunyai sepuluh gol dan tiga bantuan dalam 25 perlawanan untuk Liverpool – tidak teruk, tetapi ia mungkin lebih

Nunez mempunyai sepuluh gol dan tiga bantuan dalam 25 perlawanan untuk Liverpool – tidak teruk, tetapi ia mungkin lebih

Dalam banyak cara, Nunez telah pun meledak ke tempat kejadian di Merseyside, cuma tidak seperti yang dia mahukan, Klopp atau kelab selepas ketibaan £85 juta dari Benfica pada bulan Jun.

Dalam tiga perlawanan pertamanya untuk kelab itu, dia telah menjaringkan dua gol dan memberikan satu bantuan, tetapi juga terlepas banyak peluang lain, dan mendapat penggantungan tiga perlawanan kerana kad merah.

Peminat Liverpool telah mula merujuk kepada Nunez sebagai ‘lelaki huru-hara kami’, dengan cara yang penuh kasih sayang, yang boleh digunakan dalam pujian dan kekecewaan.

Tidak ada keraguan tentang bakat dan anugerah fizikalnya iaitu kepantasan, kekuatan, dan ketabahan, tetapi tidak dinafikan juga dia masih merupakan permata mentah dan tidak digilap yang masih mempunyai banyak kerja yang perlu dilakukan untuk benar-benar memanfaatkan potensinya.

Bagaimanapun, dia menarik untuk ditonton, dan mana-mana permainan yang menampilkan Nunez dijamin hiburan.

Walau bagaimanapun, bagi peminat Reds ia juga boleh menjadi pengalaman yang mengecewakan, dan pasti perkara yang sama boleh dikatakan untuk Klopp, dengan Nunez mendedahkan kata-kata hikmat daripada jurulatihnya untuk memperbaiki satu bahagian permainannya yang pastinya memerlukan sedikit usaha – penyudahnya.

Klopp telah menyokong Nunez walaupun bergelut di hadapan gol dan kritikan terhadap produk akhir beliau

Klopp telah menyokong Nunez walaupun bergelut di hadapan gol dan kritikan terhadap produk akhir beliau

“Saya rasa dia mahu melihat apa yang dia lihat di Benfica,” kata Nunez kepada Sky Sports apabila ditanya apa yang Klopp mahukan daripadanya, menjelang kemungkinan kembali beraksi dalam pertembungan Liga Perdana Sabtu dengan Wolves –  LIVE di talkSPORT .

“Sebagai contoh dalam perlawanan saya menentang Liverpool, apabila saya beraksi dengan sangat baik. Saya tidak fikir saya bermain dengan baik pada masa ini, tetapi saya sentiasa mahu meningkat. Saya cuba memperbaiki setiap hari.

“Klopp tahu kekuatan saya adalah kelajuan saya, berlari ke angkasa. Selain itu, dia memberitahu saya bahawa saya perlu lebih tenang apabila saya bermain, dan saya perlu bergerak lebih banyak.

“Dia memberitahu saya bahawa saya memerlukannya, dan saya seorang pemain yang mempunyai banyak kualiti. Jadi, lebih kurang itulah yang dia mahukan daripada saya – dan, sudah tentu, saya menjaringkan gol.

“Dia telah memberitahu saya bahawa saya perlu tenang dalam perlawanan apabila tiba masanya untuk menamatkan perlawanan. Dia mahu saya mengambil masa yang lebih lama, kerana jika saya menembak dengan marah, atau saya tergesa-gesa, maka ia akan sentiasa menjadi teruk. Dia meminta saya mengambil masa tambahan, dengan tenang, dan saya akan menjaringkan gol.”

Statistik Nunez musim ini menunjukkan kelemahan permainannya, tetapi juga potensi untuknya menjadi salah seorang penyerang Liga Perdana yang paling dahsyat.

Statistik Liga Perdana Nunez musim ini

Statistik Liga Perdana Nunez musim ini

Opta Stats mengatakan dia telah terlepas lebih banyak peluang besar daripada orang lain dalam Liga Perdana musim ini, tetapi dia juga telah dinafikan oleh kayu lebih banyak kali juga – menyerlahkan margin sempit yang telah menghalangnya daripada meningkatkan jumlah gol semasanya dengan sepuluh gol.

Dia juga menduduki tempat pertama dalam Liga Perdana untuk jumlah pukulan, pukulan ke sasaran dan rehat serangan pantas, manakala dia menduduki tempat kedua untuk sentuhan di kotak lawan dan menjangkakan gol daripada permainan terbuka.

Terdapat perasaan bahawa, apabila ia berbunyi, Nunez boleh merobek tempat itu – sama seperti Suarez yang menerangi Anfield selepas musim pertama yang agak tenang sebagai pemain Liverpool.

Dan pemain berusia 23 tahun itu yakin dia boleh mencontohi rakan senegaranya dan ‘idola’, setelah mengalami perkara yang sama sebelum musim 34 golnya di Benfica yang membawa kepada perpindahannya ke Liverpool.

“Ia adalah kes menyesuaikan diri,” kata Nunez. “Menyesuaikan diri adalah penting – dan bukan sahaja di sini di kelab. Perkara harus baik di sisi bola sepak, tetapi juga dengan keluarga anda, kerana jika keluarga anda OK, maka anda akan sentiasa OK. Saya dan keluarga saya baik.

Suarez mengambil masa sebelum dia mencapai kejayaan di Liverpool, dan kesabaran yang sama mungkin diperlukan dengan Nunez dari Uruguay

Suarez mengambil masa sebelum dia mencapai kejayaan di Liverpool, dan kesabaran yang sama mungkin diperlukan dengan Nunez dari Uruguay

“Sememangnya, saya masih mempunyai banyak perkara untuk diusahakan, contohnya penyudah saya. Tetapi saya fikir perkara yang sama berlaku kepada saya seperti yang berlaku kepada Suarez. Pada tahun kedua, dia mengoyakkannya.

“Sesuatu yang serupa berlaku kepada saya di Benfica. Tahun pertama berjalan sangat teruk untuk saya dan pada tahun kedua, saya meletup.

“Di sini, saya rasa perkara yang sama berlaku. Saya harap musim depan akan seperti itu. Saya akan memberikan yang terbaik ke hadapan dan semoga saya akan mendapat sedikit tuah.

“Ia sentiasa membantu untuk bercakap dengan Suarez. Bagi saya, dia adalah idola. Dia adalah contoh yang hebat.

“Kami sentiasa bercakap dan dia sentiasa memberi nasihat kepada saya. Saya sentiasa cuba untuk berhubung dengannya. Saya bertanya kepadanya banyak perkara kerana dia berada di kelab ini dan dia mempunyai lebih banyak pengalaman daripada saya. Dia adalah pemain penting untuk memberi nasihat dan menjelaskan perkara kepada saya.”

Bercakap mengenai menjelaskan sesuatu, Nunez mengakui dia dan Klopp bergelut untuk berkomunikasi kerana halangan bahasa, tetapi rakan sepasukannya yang berbahasa Sepanyol dan No.2 Pep Lijnders membantu memastikan dia mendapat mesej pengurus.

Klopp adalah peminat setia Nunez… walaupun tidak dapat berbual dengannya dengan betul

Klopp adalah peminat setia Nunez… walaupun tidak dapat berbual dengannya dengan betul

Dia juga mengakui dia terkejut dengan peningkatan dari liga utama Portugal ke Liga Perdana, walaupun kata-kata amaran daripada rakan sepasukan Benfica dan bekas bintang Man City.

“Ia satu perubahan yang sangat besar,” jelas Nunez. “Di sini, liga lebih kuat, lebih kompetitif. Saya tidak sangka ia begitu kuat. Nico Otamendi memberitahu saya perkara itu, tetapi saya masih tidak menjangkakannya.

“Ia sangat mengagumkan saya. Tidak ada pasukan yang buruk. Mereka semua berada dalam liga ini atas sebab tertentu. Bola sepak lebih sukar daripada di Portugal dan lebih kompetitif. Anda tidak mendapat banyak masa.

“Saya fikir selepas beberapa bulan pertama penyesuaian, keadaan mula bertambah baik. Saya berasa seperti di rumah. Saya rasa gembira. Apabila saya masuk, saya menantikan latihan kerana, nasib baik, saya mempunyai orang di sini yang bercakap bahasa Sepanyol.

“Mereka telah menyokong saya dengan baik dan mereka masih menyokong saya hari ini. Itulah yang kami lakukan di sini. Kami adalah satu pasukan. Jika kita boleh membantu antara satu sama lain, itu adalah perkara yang baik.

Nunez berkata rakan sepasukannya yang berbahasa Sepanyol telah membantunya menyesuaikan diri dengan kehidupan di Liverpool

Nunez berkata rakan sepasukannya yang berbahasa Sepanyol telah membantunya menyesuaikan diri dengan kehidupan di Liverpool

“Rakan sepasukan saya yang berbahasa Sepanyol sentiasa menterjemah kerana saya masih tidak memahami banyak perkara,” dia tersenyum.

“Tetapi berhati-hati, kerana saya mengambil kelas Bahasa Inggeris. Saya harap, dalam masa satu setengah tahun, minimum, saya akan dapat memahami segala-galanya.

“Dia [Klopp] tidak bercakap Sepanyol dan saya tidak berbahasa Inggeris, jadi kami tidak memahami antara satu sama lain, tetapi sejak saya tiba di Liverpool, dia sentiasa memberi keyakinan kepada saya.”

Dan penyerang itu memilih Thiago Alcantara, Alisson Becker dan Fabinho sebagai pemain yang paling dia sandari sejak ketibaannya, berkata: “Mereka sentiasa memberi nasihat kepada saya dan mereka sentiasa ada untuk membantu apa sahaja yang saya perlukan.”

sumber: talksport.com

 

Related Posts

‘I played against Jack Nicklaus – this is what I think about Tiger Woods GOAT debate’

Jack Nicklaus and Tiger Woods are two of the all-time greats, but who boasts the better career? Jack Nicklaus and Tiger Woods at the 150th Open Championship. (Image:…

Rory McIlroy provides damning stance of LIV Golf and PGA Tour stars over merger

A report earlier this week claimed that PGA Tour players were demanding that LIV Golf members handed the money they had earned from the Saudi league back in…

Tiger Woods labelled ‘petty, vindictive and greedy’ over latest PGA Tour rumour

PGA Tour golfers Tiger Woods and Patrick Cantlay were labelled ‘petty, vindictive and greedy’ over the latest rumour surrounding the LIV Golf League. Prominent golf journalist Alan Shipnuck…

Despite Tiger Woods & Co’s ‘Vindictive’ Actions, Bryson DeChambeau Proves He’s the Bigger Person With PGA of America Gesture

On September 17, the PGA of America made a statement ahead of the Presidents Cup. Despite LIV Golfers already being allowed to compete at the Ryder Cup and…

One Burning LIV Golf Question Plagues Fans Despite Big Ryder Cup Announcement

One Burning LIV Golf Question Plagues Fans Despite Big Ryder Cup Announcement: ‘Were They Not Eligible Before?’ There has been no update on the PIF merger so far….

‘Insane’ Tiger Woods Accusation From Open Championship Commentator Leaves Fans Demanding Punishment

Tiger Woods has been a major talking point ahead of the 2024 Open Championship at Royal Troon, with former pros and pundits alike questioning the 48 year old’s…