Sport

Chelsea mengambil masa tujuh bulan untuk menandingi apa yang Liverpool lakukan dalam tempoh tiga tahun

Perbelanjaan Chelsea musim ini mungkin telah mengubah pasaran perpindahan, kerana kebingungan baru untuk FSG dan Liverpool muncul.

Pemilik Liverpool John Henry dan pemilik Chelsea Todd Boehly

Urus niaga pemindahan selalunya mengandungi banyak klausa sehingga kos sebenar baginya adalah mustahil untuk dipastikan. Walau bagaimanapun, dengan angka yang tersedia secara umum nampaknya Chelsea telah mengeluarkan lebih banyak pada bulan Januari berbanding gabungan enam kelab perbelanjaan terbesar di Eropah.

Mereka semua sudah pasti berada dalam Liga Perdana, dengan Liverpool salah seorang daripada mereka (walaupun mereka hanya menandatangani Cody Gakpo). Tiada kelab di Jerman, Itali atau Sepanyol membelanjakan lebih daripada £8.5 juta untuk seorang pemain – dan itu adalah Borussia Dortmund yang menandatangani Julien Duranville yang berusia 16 tahun – manakala pembelian Vitinha oleh Marseille dengan harga £28 juta adalah perpindahan teratas di Perancis. Malah liga lain yang terbesar tidak dapat bersaing dengan wang dalam bola sepak Inggeris, lebih-lebih lagi yang lebih kecil.

Nampaknya seluruh Liga Perdana sedang bergelut untuk bersaing dengan projek mewah Todd Boehly di barat London juga. Walaupun kita mengabaikan jumlah yang telah dibelanjakan oleh Chelsea (dan kita tidak sepatutnya), bilangan pemain yang telah mereka tandatangani musim ini adalah membingungkan. Ia pastinya meletakkan usaha Liverpool dari beberapa tahun kebelakangan ini ke dalam naungan.

Ia akan menarik untuk melihat sama ada pendekatan taburan mereka membuahkan hasil. Walaupun Nottingham Forest jelas beroperasi lebih jauh di bawah rantaian makanan bola sepak, mereka juga melakukan rombakan besar-besaran skuad pada musim panas. Tewas tujuh daripada 10 perlawanan liga pertama mereka, mereka hanya dikalahkan dua kali dalam 10 perlawanan terakhir. Proses mereka nampaknya berjaya.

Perpindahan Chelsea di bawah Boehly: Apakah untung dan ruginya?

The Blues menandatangani lapan pemain dengan bayaran pada jendela terakhir, walaupun beberapa daripada mereka telah membuat terlalu banyak impak positif. Marc Cucurella mempunyai minit liga paling banyak daripada rekrut baru tetapi berada dalam prestasi buruk manakala Raheem Sterling berharap untuk menjaringkan lebih daripada enam gol pada ketika ini.

Wesley Fofana adalah pembelian termahal yang mereka buat pada musim panas, walaupun bayaran £75 jutanya telah dikalahkan oleh £107 juta yang baru sahaja dibelanjakan Chelsea untuk sasaran perpindahan Liverpool, Enzo Fernandez. Pemenang Piala Dunia Argentina itu telah disertai di Stamford Bridge oleh enam lagi rekrut tetap pada Januari, ditambah Joao Felix secara pinjaman.

Adalah penting untuk diingat bahawa apa yang telah dilakukan oleh Chelsea pada 2022/23 adalah contoh perniagaan perpindahan yang melampau dan hampir mana-mana kelab lain akan kelihatan pelit jika dibandingkan. Strategi mereka pastinya menyerlahkan kekurangan relatif perpindahan yang dilakukan oleh The Reds dalam beberapa tahun kebelakangan ini.

Boehly telah meluluskan menandatangani 15 pemain untuk yuran perpindahan sejak Julai. Liverpool, sebaliknya, telah memperoleh jumlah yang sama, dan dengan jumlah wang yang jauh lebih sedikit, sepanjang tiga tahun lepas (setiap LFCHistory).

4 pemain baru Chelsea tidak dibenarkan menyertai Liga Juara-Juara - Peminat Bola Sepak

Pemain yang ditandatangani The Reds dalam tempoh ini termasuk beberapa pemain muda yang masih belum berpeluang memberi impak yang serius, serta bek tengah kecemasan Ben Davies yang meninggalkan kelab tanpa muncul untuk pasukan utama. Marcelo Pitaluga, pembelian 2020 daripada Fluminense, masih belum membuat penampilan sulung seniornya sama ada manakala Stefan Bajcetic, Ben Doak, Kaide Gordon dan Calvin Ramsay mempunyai 22 penampilan di antara mereka, dan hanya sembilan perlawanan. Mereka kelihatan mampu menarik perhatian dan memberi sumbangan jangka panjang kepada skuad, tetapi ia akan mengambil masa.

Jika kita mengabaikan sextet itu demi perdebatan, serta Sepp van den Berg (yang empat penampilannya untuk Liverpool semuanya dalam piala domestik), maka perpindahan bayaran 15 terakhir The Reds bermula lima tahun lalu. Kumpulan itu, yang bermula dengan Virgil van Dijk, berharga sedikit lebih tinggi daripada rakan sejawatan mereka di Chelsea, dan inflasi perpindahan hanya akan melebarkan jurang itu lagi. Tetapi kelajuan pelaburan yang berbeza oleh kedua-dua kelab menimbulkan persoalan yang tidak selesa untuk Fenway Sports Group, walaupun perniagaan Chelsea baru-baru ini melampaui radikal.

Untuk penghargaan FSG bahawa Liverpool tidak perlu membeli 15 pemain dalam satu musim, berkat strategi yang bijak yang membina skuad menewaskan dunia dengan pengambilan yang teliti. Kumpulan itu telah berumur bersama dan mula berpisah dengan pemain yang berpindah.

The Reds mungkin tidak mampu mengambil masa tiga tahun untuk membeli 15 pemain senior mereka seterusnya, lebih kurang setengah dekad. Boehly telah menghancurkan pasaran dan Liverpool perlu segera mengambil bahagian mereka.

src: liverpoolecho.co.uk

 

Related Posts

‘I played against Jack Nicklaus – this is what I think about Tiger Woods GOAT debate’

Jack Nicklaus and Tiger Woods are two of the all-time greats, but who boasts the better career? Jack Nicklaus and Tiger Woods at the 150th Open Championship. (Image:…

Rory McIlroy provides damning stance of LIV Golf and PGA Tour stars over merger

A report earlier this week claimed that PGA Tour players were demanding that LIV Golf members handed the money they had earned from the Saudi league back in…

Tiger Woods labelled ‘petty, vindictive and greedy’ over latest PGA Tour rumour

PGA Tour golfers Tiger Woods and Patrick Cantlay were labelled ‘petty, vindictive and greedy’ over the latest rumour surrounding the LIV Golf League. Prominent golf journalist Alan Shipnuck…

Despite Tiger Woods & Co’s ‘Vindictive’ Actions, Bryson DeChambeau Proves He’s the Bigger Person With PGA of America Gesture

On September 17, the PGA of America made a statement ahead of the Presidents Cup. Despite LIV Golfers already being allowed to compete at the Ryder Cup and…

One Burning LIV Golf Question Plagues Fans Despite Big Ryder Cup Announcement

One Burning LIV Golf Question Plagues Fans Despite Big Ryder Cup Announcement: ‘Were They Not Eligible Before?’ There has been no update on the PIF merger so far….

‘Insane’ Tiger Woods Accusation From Open Championship Commentator Leaves Fans Demanding Punishment

Tiger Woods has been a major talking point ahead of the 2024 Open Championship at Royal Troon, with former pros and pundits alike questioning the 48 year old’s…