Sport

Enam pemain Jürgen Klopp mesti membina ‘era baru Liverpool’ sebagai Mohamed Salah antara yang terselamat

Liverpool telah mencapai penghujung era sejak tujuh bulan lalu dan pada musim panas, Jürgen Klopp perlu memutuskan siapa yang akan membina pasukan Reds seterusnya.

‘Penghujung era’ ialah bagaimana malam Liverpool disimpulkan pada malam Selasa. The Reds berdepan Real Madrid dalam pertembungan Hollywood di Anfield, tetapi akhirnya mengalami kekalahan memalukan 5-2, dengan pemegang Liga Juara-Juara berdepan kekecohan.

“Ia adalah penghujung era dan sudah agak lama, beberapa pemain tidak mempunyai tahap lagi,” kata Thierry Henry semasa membuat liputan mengenai permainan untuk CBS Sports, dan rakan sekerjanya, Jamie Carragher, bersetuju. Bekas bek tengah Anfield itu melabelkan anak buah Jürgen Klopp sebagai ‘tidak betul’ dalam analisisnya, menyifatkan Liverpool sebagai ‘kecoh’ di bahagian pertahanan permainan.

Jurgen Klopp merasakan harapan Liverpool untuk Liga Juara-Juara sudah berakhir selepas Real Madrid memalu

Bos The Reds itu mesti melakukan rombakan pada musim panas, dengan sejumlah besar pemain akan pergi sebaik sahaja kontrak mereka tamat. Masih belum diketahui siapa yang akan ditandatangani Klopp untuk melancarkan kerja pengubahsuaiannya, tetapi tonggak manakah dalam skuadnya sekarang yang pastinya patut disimpan dan dibina? Di antara bintang masa depan dan pilihan sedia ada yang masih mempunyai beberapa batu lagi, pengurus itu mempunyai enam pemain yang sudah ada dalam skuad di sekelilingnya yang mesti dia bina.

Alisson Becker

Alisson Becker (BRA) :: Foto :: soccerzz.com

Klopp tidak berfikir panjang untuk memulakannya. Alisson Becker telah menjadi pemain terbaik Liverpool musim ini, boleh dikatakan sebagai satu-satunya pemain di kelab itu yang beraksi pada tahap yang diharapkan.

Taburannya sangat baik, rembatan pukulannya hampir tiada tandingan, keupayaannya untuk beraksi seperti penjaga penyapu adalah semula jadi, dan dia benar-benar berbakat apabila dibentangkan dengan situasi satu lawan satu untuk diuruskan. Kini berusia 30 tahun, pemain Brazil itu masih agak muda untuk penjaga gol dan dia tidak menunjukkan tanda-tanda kemunduran.

Trent Alexander-Arnold

Murphy berkata pemain Liverpool Alexander-Arnold sebenarnya semakin teruk

Trent Alexander-Arnold telah jauh dari kebiasaannya musim ini. Kelemahan pertahanannya telah diketengahkan oleh bahagian media sebelum Piala Dunia dan permainan menyerangnya juga mengalami penurunan. Malah, dia hanya mencatatkan dua assist Liga Perdana daripada 22 penampilan musim ini.

Walaupun begitu, harus diingat bahawa Alexander-Arnold masih berusia 24 tahun. Dia adalah salah seorang daripada segelintir pemain The Reds yang masih berada dalam tahap kegemilangannya, dan penampilannya dalam tempoh lima tahun yang lalu menunjukkan bahawa dia benar-benar elit setelah dibenarkan untuk membentuk sebahagian daripada sistem yang berfungsi. Liverpool masih mempunyai salah satu bek kanan terbaik di dunia, dan boleh dikatakan yang terbaik dalam hal apa yang ditawarkannya dalam penguasaan.

Ibrahima Konaté

Temui Lagi di Ibrahima Konaté di Flipboard

Ibrahima Konaté memulakan perlawanan akhir Liga Juara-Juara untuk Liverpool kurang setahun yang lalu, tetapi dia hanya membuat empat permulaan dalam Liga Perdana musim ini, mengalami beberapa siri kecederaan yang malang. Dia tampil sebagai tokoh terkemuka untuk Perancis pada Piala Dunia tetapi di Merseyside, dia bergelut untuk kecergasan.

Berusia hanya 23 tahun, Konaté adalah tonggak kekuatan yang jelas untuk Klopp membina sekitar. Jika dia belum menjadi salah satu pertahanan terbaik di planet ini, dia akan berada dalam masa terdekat. Seperti Alexander-Arnold, pemain Perancis itu masih boleh mencapai prestasi cemerlangnya di Anfield, mungkin akan mengukuhkan dirinya sebagai pemain permulaan tetap penggal depan.

Virgil van Dijk

Berita Liverpool: Virgil van Dijk bersuara selepas Jamie Carragher membebel |  Bola sepak |  Sukan |  Express.co.uk

Terdapat tanda tanya yang sangat kecil yang melekat pada kemasukan Virgil van Dijk, tetapi dia mendapat kredit yang mencukupi di bank untuk diberikan faedah keraguan itu sejak tujuh bulan lalu. Lelaki Belanda itu kini berusia 31 tahun — yang menjelaskan mengapa dia mungkin telah melepasi kemuncaknya — tetapi bagaimanapun, dia mungkin masih yang terbaik di dunia pada zamannya.

Van Dijk adalah selengkap yang ada, menggabungkan rentak dengan kekuatan, kesejukan, teknik dan ketinggian untuk beroperasi sebagai pertahanan tengah yang muktamad. Dia masih yang terbaik di dunia di mata ramai penyokong, tetapi dia tidak menjadi dirinya sendiri musim ini. Pergelutannya mungkin menunjukkan kemerosotannya, tetapi masih ada alasan yang cukup untuk mencadangkan kapten Belanda itu mempunyai beberapa trofi lagi dalam dirinya.

Darwin Núñez

Darwin Nunez menyamakan Didier Drogba oleh legenda Liverpool dan Manchester United kerana gaya permainan 'mentah' untuk memberi harapan kepada Reds walaupun Real Madrid didera.

Perkara besar seterusnya di Merseyside, Darwin Núñez mesti diberi kuasa untuk mencapai silingnya dalam beberapa tahun akan datang. Pemain rekod Liverpool menyertai kelab musim panas lalu, dan dia terbukti kehadiran yang benar-benar huru-hara sejak itu dengan menjaringkan gol, memulakan pergaduhan dengan lawan dan secara amnya dikelilingi oleh anarki.

Masih berusia 23 tahun, penyerang Uruguay itu mempunyai segala-galanya yang diperlukan untuk mencapai puncak. Dia cepat, tinggi, sengit, langsung, tidak dapat diramalkan dan obses dengan matlamat, tetapi dia juga berlian yang sangat kasar. Jika Klopp dapat menuai ciri-ciri terbaiknya, dia akan mengetuai pasukan hebat Liverpool seterusnya dan juga boleh menjadi wira kultus.

Mohamed Salah

Berita Mo Salah, Statistik, Kemas Kini - talkSPORT

Mohamed Salah adalah seorang lagi pemain yang tidak akan berpuas hati dengan prestasinya musim ini, walaupun perlu diingatkan bahawa dia masih menjaringkan 19 gol dalam semua pertandingan, sambil mencatatkan sembilan bantuan. Pemain antarabangsa Mesir itu adalah sesuatu yang semula jadi apabila ia datang untuk menyampaikan sepertiga terakhir, dan kualiti semula jadi itu tidak hilang begitu sahaja dalam sekelip mata.

Kini berusia 30 tahun, Salah adalah serupa dengan Van Dijk dalam erti kata walaupun dia mungkin telah meningkat melebihi usianya, tahap elitnya masih cukup tinggi untuk mengumpul satu lagi trofi sebelum bersara. Penyerang licik itu sentiasa tersedia dan dia menawarkan ancaman yang tidak dapat dielakkan, sambil turut beroperasi sebagai satu-satunya penyerang kaki kiri Liverpool, tidak termasuk Harvey Elliott, yang sering digunakan sebagai pemain tengah.

Dengan kontrak baharu yang dipersetujui baru-baru ini, Klopp berharap Salah mengikut jejak langkah Karim Benzema yang berusia 35 tahun, yang menjaringkan gol menentang The Reds pada malam Selasa. Ia tidak dijamin, tetapi pemain nombor 11 Liverpool masih mempunyai cukup dalam tangki untuk menua seperti wain yang baik.

Related Posts

‘Insane’ Tiger Woods Accusation From Open Championship Commentator Leaves Fans Demanding Punishment

Tiger Woods has been a major talking point ahead of the 2024 Open Championship at Royal Troon, with former pros and pundits alike questioning the 48 year old’s…

Rory McIlroy shot leaves golf fans in awe after using his club backwards at BMW PGA

Rory McIlroy is back in action at this week’s BMW PGA Championship at Wentworth, and he showed why he is one of the world’s best players when using…

LIV Golf stars discover Ryder Cup fate as PGA explain controversial decision

The PGA of America have explained that LIV Golf players will be able to compete on Team USA at next year’s Ryder Cup where they will host the…

“Shirtless” Tiger Woods Impressed Mark O’Meara & Friend Once With His Surprising Display of Talent

What do you think about the bond between Tiger Woods and Mark O’Meara? O’Meara calls him “little brother” meanwhile they have also played alongside him for years. While…

Scottie Scheffler follows in Tiger Woods’ footsteps after caddie decision

Masters champion Scottie Scheffler has won more than $62 million in prize money alone this year – with his caddie Ted Scott needing an accountant due to his…

Rory McIlroy Ends Alleged Beef With Tiger Woods by Protecting Him From ‘Greed’ Allegations

The golf world has no shortage of topsy-turvy news right now, especially with the $3B merger looming over. As the PGA Tour-PIF merger talks have taken a contentious…