Sport

Umum persaraaan antarabangsa, mesej Varane akan fokus bersama kelab

Pemain pertahanan Manchester United, Raphael Varane telah berkongsi mesej di media sosial, selepas mengumumkan persaraannya dengan bola sepak antarabangsa bersama Perancis.

Francia: Raphael Varane dice addio alla Nazionale

Pemain berusia 29 tahun itu membuat 93 penampilan dan menjaringkan lima gol untuk Les Bleus, dalam sembilan tahun cemerlang yang bermula dengan penampilan sulungnya pada Mac 2013 dan termasuk kejayaan Piala Dunia pada 2018.

Varane juga membantu pasukan Didier Deschamps menamatkan saingan sebagai naib juara di Qatar 2022. Kini menyaksikan kekalahan terakhir Piala Dunia kepada Argentina pada 18 Disember, dalam salah satu perlawanan terhebat sepanjang zaman, adalah perlawanan terakhirnya untuk negaranya.

Rapha berkongsi rasa bangganya kerana dapat bermain untuk Perancis dalam nota di Instagram, dan merujuk kejayaannya pada 2018 di Rusia sebagai salah satu momen terbaik dalam hidupnya.

“Mewakili negara hebat kita selama sedekad adalah salah satu penghormatan terbesar dalam hidup saya,” tulis Varane.

“Setiap kali saya memakai jersi biru istimewa ini, saya berasa sangat bangga. Kewajipan untuk memberikan segala-galanya, bermain dengan hati saya dan untuk menang setiap kali kami turun ke padang. Saya telah memikirkannya selama beberapa bulan dan memutuskan ini adalah masa yang sesuai untuk saya bersara daripada bola sepak antarabangsa.”

“Sebagai seorang anak muda, saya masih ingat mengikuti Perancis ’98, pasukan ini, pemain ini yang membuatkan kami mengalami emosi yang tidak boleh digambarkan.  Saya bermimpi untuk menjadi wira kami dan 20 tahun kemudian saya mempunyai salah satu pengalaman terbaik dalam hidup saya, pengalaman yang sangat saya banggakan. Kami membawa pulang trofi!

MU mất Varane trong 6 trận tới - Thể thao

“Saya tidak akan melupakannya. Saya masih merasakan setiap satu daripada emosi yang saya rasai pada hari itu, 15 Julai 2018. Ia adalah salah satu detik paling menakjubkan dan tidak dapat dilupakan dalam hidup saya.”

“Kemenangan yang kami menangi bersama ini tidak mungkin berlaku tanpa sokongan Didier Deschamps, setiap pakar pengurusan dan ejen selama ini, dan rakan sepasukan saya yang telah mempertahankan jersi kami dalam setiap perlawanan yang kami hadapi.

“Tetapi yang lebih penting, kemenangan ini tidak mungkin berlaku tanpa anda semua menyokong kami sepanjang perjalanan.”

Keghairahan anda, sambutan dan kenangan kepulangan kami ke Perancis akan sentiasa terpahat di hati saya.

“Walaupun selepas tewas di final tahun lalu, anda memuji kami sebagai wira apabila kami kembali.  Kepada anda semua, beribu kali TERIMA KASIH!

“Saya pasti akan merindui detik-detik ini bersama kamu, tetapi masanya sudah tiba untuk generasi baharu mengambil alih.  Kami mempunyai sekumpulan pemain muda berbakat yang sanggup mengambil alih, yang berhak mendapat peluang dan yang memerlukan anda.”

Sumber : Manutd.com

Related Posts

‘I played against Jack Nicklaus – this is what I think about Tiger Woods GOAT debate’

Jack Nicklaus and Tiger Woods are two of the all-time greats, but who boasts the better career? Jack Nicklaus and Tiger Woods at the 150th Open Championship. (Image:…

Rory McIlroy provides damning stance of LIV Golf and PGA Tour stars over merger

A report earlier this week claimed that PGA Tour players were demanding that LIV Golf members handed the money they had earned from the Saudi league back in…

Tiger Woods labelled ‘petty, vindictive and greedy’ over latest PGA Tour rumour

PGA Tour golfers Tiger Woods and Patrick Cantlay were labelled ‘petty, vindictive and greedy’ over the latest rumour surrounding the LIV Golf League. Prominent golf journalist Alan Shipnuck…

Despite Tiger Woods & Co’s ‘Vindictive’ Actions, Bryson DeChambeau Proves He’s the Bigger Person With PGA of America Gesture

On September 17, the PGA of America made a statement ahead of the Presidents Cup. Despite LIV Golfers already being allowed to compete at the Ryder Cup and…

One Burning LIV Golf Question Plagues Fans Despite Big Ryder Cup Announcement

One Burning LIV Golf Question Plagues Fans Despite Big Ryder Cup Announcement: ‘Were They Not Eligible Before?’ There has been no update on the PIF merger so far….

‘Insane’ Tiger Woods Accusation From Open Championship Commentator Leaves Fans Demanding Punishment

Tiger Woods has been a major talking point ahead of the 2024 Open Championship at Royal Troon, with former pros and pundits alike questioning the 48 year old’s…