Sport

Jurgen Klopp: Masa untuk mengucapkan selamat tinggal kepada Liverpool?

Jurgen Klopp pernah menjadi hero dalam perjalanan untuk menghidupkan semula Liverpool yang hebat seperti dahulu. Tetapi selepas 7 tahun, mungkin sudah tiba masanya untuk kedua-dua belah pihak “mengucapkan selamat tinggal”.

Pada Oktober 2015, Klopp bersetuju dengan kontrak selama tiga tahun untuk menjadi pengurus Liverpool yang tidak berfungsi ketika itu di bawah Brendan Rodgers. Selepas tempoh awal pembinaan, dia mengubah Briged Merah menjadi jentera pemenang dengan gelaran besar seperti Liga Perdana atau Liga Juara-Juara.

Walau bagaimanapun, dalam bola sepak moden, masa dalam jawatan jurulatih semakin berkurangan walaupun ia adalah ahli strategi yang hebat. Dan Klopp tidak terlepas daripada kegigihan sukan Raja.

Pada musim 2021/22, Liverpool pimpinan Klopp juga meletakkan cita-cita untuk meningkat empat kali ganda dan sememangnya mereka memenangi Piala Liga dan Piala FA dan menduduki tempat kedua dalam kedua-dua Liga Perdana dan Liga Juara-Juara.

Tetapi itu nampaknya menjadi titik tolak pemerintahan Klopp. Sejak awal musim 2022/23, Liverpool telah jatuh secara mendadak dan secara rasmi menjadi bekas raja dalam kedua-dua Piala Liga dan Piala FA.

Kekalahan terbalik 1-2 kepada Brighton secara rasmi meruntuhkan harapan hampir muktamad untuk mendapat gelaran The Kop musim ini.

Liverpool tewas kepada Brighton dan secara rasmi menjadi bekas raja dalam Piala FA

Liverpool tewas kepada Brighton dan secara rasmi menjadi bekas raja dalam Piala FA

Dalam Liga Perdana, mereka jatuh ke tempat ke-9 dalam jadual, 21 mata di belakang pasukan teratas Arsenal. Dalam arena Liga Juara-Juara, The Kop hanya menduduki tempat kedua dalam Kumpulan A dan perlu menentang juara bertahan Real Madrid pada pusingan 1/8.

Boleh dikatakan musim ini amat teruk buat Klopp dan anak muridnya. Mereka benar-benar mampu menamatkan dengan tangan kosong seperti musim 2020/21.

Tetapi keadaan lebih membimbangkan. Kerana pada masa ini, Klopp nampaknya tidak tahu bagaimana untuk mencipta semula tentera yang menang.

Selepas berpisah dengan Sadio Mane dan kemerosotan Roberto Firmino dan Virgil van Dijk kerap berkawan dengan kecederaan, Klopp secara beransur-ansur kehilangan tonggak terpentingnya.

Mungkin sudah tiba masanya Klopp meninggalkan Liverpool setelah perjalanan yang agak jauh

Mungkin sudah tiba masanya Klopp meninggalkan Liverpool setelah perjalanan yang agak jauh

Bintang No. 1 Mohamed Salah, walaupun menandatangani kontrak baru, tidak lagi dapat mengekalkan prestasi tingginya manakala rookies mahal seperti Darwin Nunez dan Cody Gakpo masih belum berintegrasi.

Polisi perpindahan Liverpool memang bermasalah dan nampaknya Klopp semakin hilang arah. Dia hanya cuba membawa kembali penyelesaian tampalan yang tidak benar-benar berkesan.

Klopp sememangnya seorang ahli strategi yang berbakat dan antara yang terbaik di dunia hari ini. Tetapi mungkin “semua orang akan berbeza” dan kekal dengan pasukan terlalu lama menyebabkan dia “berhenti”.

Kini, penyelesaian terbaik untuk Klopp dan Liverpool mungkin adalah perpisahan. Jurulatih Jerman itu boleh mencari destinasi baharu untuk memperbaharui dirinya. Sementara itu, Liverpool akan menuju ke arah dinasti baharu dan mungkin cara permainan yang baharu.

Related Posts

‘I played against Jack Nicklaus – this is what I think about Tiger Woods GOAT debate’

Jack Nicklaus and Tiger Woods are two of the all-time greats, but who boasts the better career? Jack Nicklaus and Tiger Woods at the 150th Open Championship. (Image:…

Rory McIlroy provides damning stance of LIV Golf and PGA Tour stars over merger

A report earlier this week claimed that PGA Tour players were demanding that LIV Golf members handed the money they had earned from the Saudi league back in…

Tiger Woods labelled ‘petty, vindictive and greedy’ over latest PGA Tour rumour

PGA Tour golfers Tiger Woods and Patrick Cantlay were labelled ‘petty, vindictive and greedy’ over the latest rumour surrounding the LIV Golf League. Prominent golf journalist Alan Shipnuck…

Despite Tiger Woods & Co’s ‘Vindictive’ Actions, Bryson DeChambeau Proves He’s the Bigger Person With PGA of America Gesture

On September 17, the PGA of America made a statement ahead of the Presidents Cup. Despite LIV Golfers already being allowed to compete at the Ryder Cup and…

One Burning LIV Golf Question Plagues Fans Despite Big Ryder Cup Announcement

One Burning LIV Golf Question Plagues Fans Despite Big Ryder Cup Announcement: ‘Were They Not Eligible Before?’ There has been no update on the PIF merger so far….

‘Insane’ Tiger Woods Accusation From Open Championship Commentator Leaves Fans Demanding Punishment

Tiger Woods has been a major talking point ahead of the 2024 Open Championship at Royal Troon, with former pros and pundits alike questioning the 48 year old’s…